Partner serwisu
Drogi i autostrady

Via Baltica od Warszawy do Budziska w całości dwujezdniowa!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
02-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Via Baltica od Warszawy do Budziska w całości dwujezdniowa!
fot. GDDKiA
Do ruchu oddana została druga jezdnia obwodnicy Łomży w ciągu S61 – mowa o jezdni w stronę Suwałk. Z pierwszej jedni kierowcy korzystali już od roku. Oznacza to, że cały międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica od Warszawy do Budziska jest już drogą dwujezdniową. To trasa licząca 310 km.

Mowa o odcinku od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno, który ma 12,9 km długości. Wyprowadza cały ruch tranzytowy z Łomży. Obwodnica ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej przystosowane do przenoszenia ciężkiego ruchu – 11,5 t /oś. Pierwsza jezdnia została udostępniona do ruchu pod koniec września 2024 r. Teraz ruch odbywa się po dwóch jezdniach. Jak poinformował inwestor, na jezdni w stronę Warszawy, po której do tej pory ruch odbywał się w dwóch kierunkach, wykonawca ma jeszcze zebrać dotychczasowe oznakowanie rozdzielające przeciwne pasy ruchu. Do zakończenia tych prac, jeden pas będzie wyłączony z ruchu.

W ramach zadania wybudowane zostały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ. Wartość kontraktu w systemie Projektuj i buduj to 713,4 mln zł.

Najdłuższy most w regionie

Najistotniejszym elementem obwodnicy Łomży jest most nad całą doliną Narwi, czyli nad terenami zalewowymi tej rzeki, o długości 1205 metrów – najdłuższy w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdują się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym.

Jego budowa pochłonęła m.in. 40 tys. m3 betonu konstrukcyjnego (co odpowiada ok. 5 tys. betoniarek, tzw. gruszek) a także 6 tys. ton stali zbrojeniowej. Posadowiony jest na 1917 palach.
W ramach zadania jakim jest budowa obwodnicy Łomży powstaje też 7 km odcinek DK-64. W tym roku oddajemy do ruchu fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a w przyszłym roku od Marianowa do Elżbiecina (4 km).

S61 z dofinansowaniem UE

S61 Łomża Zachód – Kolno to projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego projektu, realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski, który objęty był dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ), w wysokości 440,4 mln zł.

W ubiegłym roku podpisana została umowa dotycząca dofinansowania II fazy projektu ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Dofinansowanie ze środków UE to 245,9 mln zł.

Dodajmy, że koszt budowy wszystkich polskich odcinków wchodzących w skład szlaku Via Baltica to ponad 11 mld zł. Dofinansowaniem ze środków UE objęta była budowa prawie całej trasy, a jego wysokość to blisko 6 mld zł.

Obwodnica z trudną historią – odstąpienie od umowy

Pierwszym wykonawcą, z którym została podpisana umowa (11 października 2018 r.), była włoska firma TOTO. Wykonawca zrealizował większość prac projektowych, a 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Potem jednak, mimo wezwań, robót nie rozpoczął. W maju 2021 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą.

23 lipca 2021 r. ruszył kolejny przetarg, w którym, po długiej procedurze ostatecznie wybrano PTU Intercor. Umowa została zawarta w maju 2022 r.

Via Baltica, w ciągu drogi międzynarodowej E67, łączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku do Ostrowi Mazowieckiej biegnie w ciągu S61 i dalej po S8 do Warszawy. Trasa pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi - od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno - z Polską i zachodnią częścią Europy. To także element dwóch korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne - Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Intercor za półmetkiem budowy S19 z najwyższą estakadą

Drogi i autostrady

Intercor za półmetkiem budowy S19 z najwyższą estakadą

Redakcja 29 września 2025

Koniec prefabrykacji na S19. Elementy obudowy tunelu gotowe

Drogi i autostrady

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

Drogi i autostrady

Porr wejdzie na plac budowy S8

Drogi i autostrady

Porr wejdzie na plac budowy S8

ep. 18 września 2025

Dwóch chętnych do budowy węzła na S19

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Intercor za półmetkiem budowy S19 z najwyższą estakadą

Drogi i autostrady

Intercor za półmetkiem budowy S19 z najwyższą estakadą

Redakcja 29 września 2025

Koniec prefabrykacji na S19. Elementy obudowy tunelu gotowe

Drogi i autostrady

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

Drogi i autostrady

Porr wejdzie na plac budowy S8

Drogi i autostrady

Porr wejdzie na plac budowy S8

ep. 18 września 2025

Dwóch chętnych do budowy węzła na S19

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij